I made this widget at MyFlashFetish.com.

KEPIMPINAN PERSATUAN SESI 2008/09

Friday, February 8, 2008

bahaya garam tersembunyi....pembunuh dalam senyap..

"bahaya garam tersembunyi....pembunuh dalam senyap..."
Percaya atau tidak bahawa individu masa kini makan antara 16-30 kali lebih banyak garam daripada yang diperlukan di mana kebanyakannya tersembunyi dalam makanan yang diproses, makanan segera atau lebih tepat dalam makanan yang didefinisikan 'cepat dan mudah'. Namun, sedarkah kita bahawa makanan tersebut sebenarnya memudaratkan tubuh bada kita kerana tersembunyinya kandungan garam yang tinggi yang tidak kita ketahui????
Di Britain, para saintis menganggarkan pengambilan garam yang tinggi menyebabkan kematian pra-matang kira-kira 40,000 nyawa setahun. Sementara itu di Amerika Syarikat pula individu masa kini memakan kira-kira 31/2 paun natrium setahun. Ini bermakna rakyat Amerika memakan 3-5 kali ganda natrium berbanding keperluan sebenar mereka.

"berapa kuaniti yang diperlukan????"
200mg natrium atau kurang adalah purata pengambilan garam sehari adalah yang mencukupi bagi mengekalkan kesihatan tubuh. Kadar ini sama dengan 1/10 sudu kecil garam. Hakikatnya adalah dipercayai orang dewasa yang sihat boleh mengekalkan imbangan natrium setiap hari serendah 0.07-0.5 gram (70-500 mg). Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), pengambilan harian natrium atau garam maksimum seharusnya tidak melebihi 2400mg atau satu sudu kecil garam. Namun, tanpa sedar pengambilan makanan segera atau yang sudah diproses akan menyebabkan pengambilan garam kita berlebihan. Ini kerana hampir semua produk ini mengandungi garam yang tersembunyi setelah diproses.
Sebagai pengguna yang bijak, kita seharusnya tahu untuk memilih makanan yang berkhasiat untuk tubuh badan kita. Kurangkan pengambilan garam dalam makanan bagi mengekalkan kesihatan tubuh badan kita...
amalkan 5M..(^_^)..

sumber: majalah RAPI bil.34, disember 2005

1 comments:

cik tukang karut said...

--so,mkn garam seoptimum mungkin..jgn overdose~(--,)

 

Template by: Abdul Munir